Geloof, Hoop & Liefde in de "Tsunami Of Lunacy"



Vandaag zag ik op het You Tube kanaal van de Canadese evolutionaire gedragswetenschapper Gad Saad  een krachtige boodschap die bij mij een hele reeks aan emoties, van wanhoop, machteloosheid en woede tot hoop, kracht en positiviteit. losmaakte. Het was als het ware een ‘rollercoaster’ die mij voerde door twee landschappen, aan de ene kant de desolate wereld van Rutte III (en alle andere klonen): “A rapidly unfolding Orwellian nightmare” met “A tsunami of lunacy” waar de “Individuality of persons is vanishing” en “Personal responsibility is fading”. Aan de andere kant het landschap van de hoop: de wereld waar “We all have a stake in this”, we all have a voice, and the ability to change hearts and minds.”

Hoewel de context van de video zich vooral richt op het zogenaamd progressieve klimaat op Westerse universiteiten en de verwoestingen die dat klimaat met zich meebrengt, gaat het in meer algemene zin over het politieke klimaat dat momenteel in de Westerse samenleving heerst. Een klimaat waar we ook in de gezondheidszorg mee te maken hebben: zielloze bureaucratische onverschilligheid overgoten met een saus van rekenmodellen en statistieken waaruit iedere menselijke factor ‘gezuiverd’ is. Met dat klimaat heb ik, als zorgverlener die waarde hecht aan de uitgangsprincipes van zijn beroepscode, maar vooral ook als mens die compassie, respect en samenwerking als belangrijke waarden beschouwt, veel moeite. Maar dat is niet mijn grootste zorg.

Klimaten kun je namelijk beïnvloeden en veranderen. Voorwaarde daarbij is dat je je daarvoor inzet. Dat hoeft niet heel spectaculair te zijn: als iedereen die als professional in de gezondheidszorg werkt zich daadwerkelijk gaat houden aan wat zijn beroepscode voorschrijft, dan is dat al een flinke stap. Als iedereen zich dan ook nog gaat gedragen volgens zijn persoonlijke normen en waarden, dan denk ik dat het klimaat zomaar ineens om kan slaan. Het lijkt zo simpel……

Dat de realiteit iets hardnekkiger is, weten we inmiddels. Het merendeel van de zorgprofessionals klaagt steen en been, voelt zich niet senang binnen de werkplek en de arbeidsomstandigheden, maar neemt geen individuele verantwoordelijkheid voor wat er allemaal misgaat: Als ik voor iedere keer dat ik hoor dat er, ondanks evidente schade voor de patiënt (er raken dagelijks mensen steeds verder geïnvalideerd en er gaan dagelijks mensen dood in dit zorgstelsel en bijbehorende attitude), (ge)(mis)handeld wordt omdat dat nou eenmaal de regels zijn, een cent kreeg, dan denk ik dat ik inmiddels toch redelijk in de richting van de miljonair status zou komen. In collectieve zin doen de meeste beroeps en patiënt belangenclubs keurig mee aan dit spel. . En met die houding, zowel individueel als collectief heb ik de meeste moeite: het merendeel van de zorgprofessionals en het merendeel van hun vertegenwoordigers is verworden tot een laffe verzameling hypocrieten die zielloos, wezenloos en zonder enige reflectie hun dagelijkse werk verrichten.

Hoe kan het anders dat het huidige zorgstelsel nog steeds niet van ‘onderop’ op zijn kop is gezet? Hoe komt het anders dat er nog steeds geen zorgopstand is uitgebroken?

Het zou dus anders moeten en gelukkig kan het ook anders. De voorbeelden die daarvan zijn en de mensen die hiermee bezig zijn, nemen toe en houden mij op de been, net zoals de dagelijkse contacten met patiënten en collega’s die zich ondanks hun passiviteit ‘naar boven’ toe een slag in de rondte (helaas vaak ook een burn out) werken, mij in ieder geval geloof en hoop geven.

Over dat ‘anders’ wil ik hier trouwens nog wel iets aardigs kwijt. Ik ben zo nu en dan redelijk begeesterd en heb dan de neiging om in ‘het grote gebaar’ te vallen. Zo nodigde ik onlangs een aantal in mijn ogen bezielde mensen uit om eens een aantal zorgideeën verder te bediscussiëren en te concretiseren. Als onderwerp bij de mail gaf ik op: ‘maatschappelijke vernieuwende zorg’. Klinkt groots en meeslepend, toch? Een van deze mensen reageerde hierop met iets dat me weer met beide benen op de grond zette: Zelf roepen woorden als vernieuwend en verníeuwing bij mij vaak direct vraagtekens op. Het goede bestaat, de essentie bestaat, daar is m.i. niks nieuws aan, maar het raakt vooral steeds verder uit beeld in zorg en welzijn. Wie daar wél aan vasthoudt lijkt ineens vernieuwend, moedig, dwarsdenker, etc., maar dat is m.i. zeer relatief.” 

Ik ga dit epistel afsluiten met nog een citaat uit dezelfde mail: ´Ik zie mensen, hele goede zorgmensen inmiddels weglopen uit de cure, en (terecht) naar de toppers in de care komen, omdat ze niet gezien en gehoord worden door de beleidsbepalers in hun eigen organisatie. En het gat in kwaliteit gaat daarom alleen maar groter worden, hoe hard mensen uit de cure ook mogen roepen dat ze met innovatie of vernieuwing bezig zijn. Buiten het licht van schijnwerpers en (social) media is al heel veel goeds gaande. Opvallende is dat juist op die plekken niet al teveel aandacht gaat naar externe communicatie daarover, en juist daardoor zijn ze misschien wel zo goed, omdat ze niet teveel meedoen aan het vergelijkende marktspelletje, maar bij de essentie blijven.”

Het kan dus wel degelijk anders en het gebeurt ook anders. Wat ik hoop en waar ik me voor zal inzetten is dat deze mensen de verbinding met elkaar gaan zoeken, vanuit die verbinding ook meer aandacht gaan besteden aan ‘ externe communicatie’ en zo uitgroeien tot een groep die ‘van onder af’  de vuist kan maken die zo hard nodig is.

Lex Vink
De video van Gad Saad, die een ruime 8 minuten duurt, vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=A16x0YT4iYM

Reacties