Drijfveren

 




Dit schrijven gaat over drijfveren. Mijn drijfveren, maar ook die van u. Het gaat over een gedreven mens, een inspirator en veroveraar, Rob Zondag. Het gaat over de Stichting IMET en mentaal emotieve therapie en het gaat over een gezondheid(szorg) zoals die in mijn ogen zou horen te zijn. En aan het eind van dit stukje ga ik u een vraag stellen.


Laat ik beginnen met dat wat ik onder drijfveren versta: Drijfveren zijn de intrinsieke dingen waarvoor ik leef en die mij in leven houden, het zijn mijn passies, mijn doelen, mijn diepste wensen en verlangens. Ze zitten diep in me, op bewust maar nog veel meer op onbewust niveau, ze vormen als het ware een innerlijk kompas, maken mij de mens die ik ben en sturen de keuzes die ik maak. Ze vormen een onlosmakelijk deel van mijn kern. Mijn drijfveren komen tot uitdrukking in mijn doen en laten, in mijn karakter, persoonlijkheid, mijn eigenschappen. Ieder mens heeft zijn eigen, unieke drijfveren en heeft de natuurlijke drang om die drijfveren tot expressie te laten komen.


Ik ben een gedreven, nieuwsgierig mens met een enorme drang naar rechtvaardigheid. Ik sta open voor anderen en veranderen en ik hou van mensen, hoewel ik wat minder enthousiast ben over wat we als collectief aanrichten. Ik werk sinds 1979 als verpleegkundige, iedere dag met veel plezier, maar het laatste decennium ook iedere dag met steeds meer verbazing en zorgen over hoever de zorg voor patiënten in het algemeen en wat er van mij als verpleegkundige wordt verwacht steeds meer afdwaalt van wat ik vanuit mijn drijfveren wil. Het wordt ook iedere dag lastiger om verantwoording af te leggen aan wat mijn beroepscode mij voorschrijft en daarmee wordt het ook iedere dag lastiger om aan patiënten te verantwoorden waar ik mee bezig ben.          


Zorg is voor mij primair contact maken en verbinding zoeken met de mens die bij mij komt met een ‘zorgvraag’. Dat betekent dat ik samen met ieder mens blanco begin en samen met hem op zoek ga naar wie hij is, hoe hij is, wat zijn unieke ‘context’ is en wat zijn drijfveren zijn. En als ik daar (een beetje) achter ben, ga ik samen met hem kijken wat zijn doelen zijn en wat  er in ons beider gereedschapskisten zit om te gebruiken bij het behalen van die doelen.

Binnen mijn reguliere werksetting kan dat steeds minder goed. Daar zijn veel oorzaken voor aan te wijzen. Zelf denk ik dat het vooral te maken heeft met het gegeven dat we de mens die voor ons staat niet meer zien en de mens die we zelf zijn kwijtraken. Patiënten zijn producten, zorgprofessionals zijn medewerkers in een lopende band productieproces. En hoe evidence based, technisch geavanceerd, state of the art zorg ook is en hoe alles in  allerlei richtlijnen en protocollen ingekaderd is, als je elkaar als mens niet ontmoet, is zorg zielloos en niet effectief.

Omdat mijn drijfveren zich heel slecht laten ‘temmen’ werd (word) ik steeds ongelukkiger, als mens en als verpleegkundige. En bleef (blijf) ik voortdurend zoeken naar manieren om die ziel weer in de / mijn zorg terug te krijgen. In die zoektocht heb ik heel veel prachtige mensen ontmoet. Een van die mensen is Rob Zondag, grondlegger van en motor achter de mentaal emotieve therapie en de Stichting IMET,

In de mentaal emotieve therapie gaat het om verbinding en aansluiting bij en werken vanuit de drijfveren van de mens zoals je die voor je hebt. Dat begint bij gelijkwaardigheid, onvoorwaardelijkheid en het vermogen om stil en onbevooroordeeld te luisteren. Vandaaruit komen we tot het ‘leveren’ van maatwerk dat past bij de doelen en de persoon van de cliënt. Er wordt gebruik gemaakt van een haast bodemloze ‘gereedschapskist’ die is gebaseerd op inzichten uit de psychologie, de psychotherapie, de filosofie. Voortschrijdend inzicht is steeds bepalend  voor de ‘gereedschappen’  die gebruikt worden. Dat klinkt wellicht wat vaag en zweverig, maar als je je in de mentaal emotieve methode verdiept zal je zien dat het gaat om de essentie van wat goede zorg voor elkaar is.

Door de jaren heen heeft de Stichting IMET veel mensen weer in contact met hun drijfveren gebracht. De resultaten van IMET zijn, zeker in vergelijking met die van de reguliere zorg, spectaculair. De feedback uit klanttevredenheidsonderzoek is zonder uitzondering positief. Helaas is het bereik van IMET niet optimaal; door het beperkt aantal IMET gecertificeerde therapeuten is de geografische dekking momenteel ontoereikend. Dat betekent dat mensen die een behandeling bij IMET willen daar vaak ver voor moeten reizen. Bovendien wordt IMET, ondanks de aantoonbare positieve resultaten en de aanwezigheid van een HKZ certificering niet vergoed door zorgverzekeraars. Ook dit is voor veel mensen een drempel die te hoog is.

Rob Zondag, Asli Hoek en ik willen hier verandering in brengen, omdat we vinden dat een bewezen effectieve behandeling als de mentaal emotieve therapie voor iedereen toegankelijk moet zijn, maar ook omdat we vinden dat zorg weer terug moet naar haar basis met als uitgangspunt de mens en als kernwaarden respect, gelijkwaardigheid, compassie, onvoorwaardelijkheid en zelfsturing.

We hebben hiervoor een aantal acties in gang gezet;

In januari start er een nieuwe IMET opleiding voor therapeuten, die grotendeels door de Stichting IMET zelf gefinancierd wordt.  Meer opgeleide therapeuten, betekent meer geografische spreiding en de mogelijkheid om meer mensen te behandelen

We geven een steviger ‘body’ aan de Stichting IMET, die niet alleen tot doel heeft om te behandelen, maar ook fungeert als kennis en expertisecentrum.

We hebben een plan voor een op te zetten gezondheidsfonds. Dit is als het ware een verzekering waaruit alternatieve gezondheidszorg op basis van gemeten effectiviteit en klanttevredenheid bekostigd kan worden.

We hebben een plan voor een semi ambulante voorziening waar de mogelijkheid bestaat om de ambulante IMET behandeling te versterken met (tijdelijke) dagopvang gericht op het faciliteren van de drijfveren en talenten van mensen. Het gaat expliciet niet om een kliniek of therapeutische setting. Uiteindelijk willen we bij deze voorziening ook een aantal logeerplaatsen.

Tot slot werken we aan de oprichting van de Stichting Drijfveren. Deze stichting richt zich op het ondersteunen, faciliteren van initiatieven die zich richten op het optimaliseren van de gezondheid van mensen. Onder gezondheid verstaan wij niet het ontbreken van ziekte, maar  het streven van mensen naar een zinvol bestaan op basis van hun drijfveren en vermogens. Het gaat de Stichting Drijfveren om vernieuwingen in de visie op de gezondheidszorg, Vrijere keuzes voor het publiek welke behandelingen zij verkiezen en Individuele en mensgerichte behandelingen en mensgerichte werksituaties gericht op een mensgerichte gezondheidszorg met aantoonbaar betere resultaten..


En hiermee zijn we aanbeland bij de vraag aan u.
Rob,  Asli en ik staan voor de inhoud van het geheel, maar hebben behoefte aan organisatie adviezen, financiële, juridische en marketing adviezen, adviezen over crowdfunding, automatisering, digitalisering,  Maar we zoeken ook uitvoerders in het maken van berekeningen via  een digitaal programma (Excel) Het taalkundig nakijken van teksten en formuleringen, digitale begeleiding van internet cursussen, voeren van cliëntenadministratie, bestuur en toezicht en eigenlijk al die dingen die bij een moderne organisatie aan de orde zijn. In eerste instantie richten we ons op de Stichting IMET, maar feedback of input over onze andere plannen zijn ook van harte welkom.


Sluit een van deze zaken aan bij uw kwaliteiten en uw drijfveren, of kent u in uw omgeving mensen voor wie dit het geval zou kunnen zijn, dan komen we heel graag in contact met u: ons emailadres is info@imet.nl


Lex Vink

Links:

Stichting IMET

Praktijk Inspiration






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Reacties